Hogyan válasszuk ki a megfelelő elektromos csatlakozást?
Alapvető információk az elektromos csatlakozásokról
A modern autók egyre inkább kifinomult elektronikus rendszerekkel vannak felszerelve, ezért a megfelelő elektromos csatlakozó kiválasztásakor körültekintően kell eljárni.
Az elektromos csatlakozó a jármű és a pótkocsi elektromos világítási áramköreinek összekapcsolására szolgál. A járművön egy aljzattal van lezárva.
Az aljzat csapjainak számától függően megkülönböztetünk 7-pólusú vagy 13-pólusú elektromos csatlakozásokat.
7pin vagy 13pin?
7pin
- normál, fék nélküli teherpótkocsikhoz 750 kg-ig (standard könnyű funkció)
13pin
- a lakókocsihoz (az aljzat a standard funkciók mellett tartalmaz egy újratölthető áramot a lakókocsi akkumulátorához és egy állandó áramforrást, pl. a belső világításhoz).
- 750 kg-nál nagyobb össztömegű, fékezett áruszállító pótkocsi (a tolatólámpa funkciót be kell kapcsolni).
- fényrámpás kerékpártartóhoz (standard fényfunkció)
Az elektromos csatlakozások további felosztása a járműhöz való csatlakozás módja szerint történik:
Elektromos csatlakozások típusa
Az elektronikus rendszerek ma már minden modern jármű részét képezik. A CheckControl rendszerek, fedélzeti számítógépek, parkolóérzékelők és adatbuszok (CAN BUS) növelik a vezető kényelmét és biztonságát. A modern autókban a vezetékek egyre vékonyabbak, ezért nem mindig lehetséges további tartozékokat csatlakoztatni ezekhez a rendszerekhez. Ebben az esetben egy szabványos elektromos csatlakozást ajánlunk, amely mindig az adott járműtípushoz igazodik.
Ha szabványos elektromos csatlakozást használ, nem kell keresnie a különböző funkciók eredeti kábelezését. Egyszerűen csak csatlakoztassa a csatlakozókat vagy a CAN BUS kábelezést az utasításoknak megfelelően, és kész. A vékony kábelköteg és a CAN BUS rendszer zavartalan marad, és a vezérlőegység kommunikál a jármű rendszerével. A jármű és a vontatófények teljes mértékben működnek és normál fényerővel működnek, miközben olyan funkciók, mint a TSA (pótkocsi stabilizálás) vagy a PDC (parkolóérzékelő kikapcsolása) használhatóak. A szabványos elektromos csatlakozás használata biztosítja a jármű rendszereinek maximális kihasználását és biztonságát.
A típus elektromos csatlakozások kódolása
A modern járművek elektromos csatlakozóinak típusa megköveteli a gépkocsi vezérlőegységeinek aktiválását (kódolását) egy speciális diagnosztikai eszközön. Aktiválásukat követően működőképesek, pl. a parkolóérzékelők automatikus kikapcsolása, a járműmagasság-szabályozás beállítása pótkocsival való közlekedéshez, a pótkocsi stabilizáló TCA aktiválása stb. Bizonyos esetekben az aktiválás a pótkocsi alapvető világítási funkcióinak biztosításához is szükséges. Aktiválás után a vonóhorog regisztrálódik a járműrendszerben, és az elektromos csatlakozóegység kommunikál a járművel.
Egyes autógyártók aktívan ellenállnak a "nem eredeti" vontatóberendezések utólagos felszerelésének, és olyan speciális elektromos csatlakozókat fejlesztettek ki és gyártottak, amelyek csak egy speciális kóddal (SVM-kód vagy újabb licenckód) csak egy erre felhatalmazott műhelyben aktiválhatók. Ezt a helyzetet is tudjuk kezelni, és az esetek túlnyomó többségében a járművet offline kódolhatjuk, közvetlenül a járművezérlő egységekbe írva.
Online kódolás
A kódolt jármű online nyilvántartással rendelkezik a jármű adatkártyáján, így nem áll fenn annak a veszélye, hogy a kódolt jármű törlődik a hivatalos szervizben végzett szervizellenőrzés során. A csoportba tartozó gépkocsik online kódolásának változatai a következők:
- SVM-kód - Az autó modelljére és márkájára jellemző egyedi kód. Többször is használható, és kérésre rendelkezésre áll. A csoport egyes újabb modelljeire már nem alkalmazható..
- Engedélykód - A kódot csak az eredeti elektromos csatlakozók tartalmazzák (pl. VW logóval), és minden egyes autó esetében egyedi. Az első érintett autók a VW Passat B8, a VW Touran és a Tiguan 2015-től, az új Audi A4 és az Audi Q7.
Offline kódolás
Szinte minden járművet beprogramozhatunk így. A kódolás a járművezérlő egységek helyi programozásával történik, ami biztosítja a kapcsolat teljes funkcionalitását. Hátránya lehet (különösen az aggodalomra okot adó autók esetében) az a lehetséges veszély, hogy a programozás törlődik egy hivatalos szervizben tett látogatás során. A szervizközpont felkeresésekor javasoljuk, hogy tájékoztassa a szerviztechnikust a helyi kódolásról, és kérje a szervizelés elvégzése után a biztonsági másolatot és a biztonsági másolatot.
Univerzális elektromos csatlakozók
Különböző okok miatt lehetséges, hogy az Ön járművének elektromos csatlakozótípusa még nem szerepel a kínálatunkban. Ilyen helyzetben megbízhatóan használhat univerzális elektromos csatlakozót. Univerzális elektromos csatlakozóinkat kiváló minőségű 7 és 13 tűs készletekben szállítjuk a könnyű szerelés érdekében. Az elektromos csatlakozások lehetnek modul nélküli alapváltozatban vagy Check Control vagy CAN BUS adatbusszal felszerelt járművekhez. Az univerzális elektromos csatlakozók nem kommunikálnak a jármű rendszerével, hanem megkerülik azt (nem láthatók számára). Ezért nem lehetséges az olyan extra funkciók használata, mint a TSA (pótkocsi stabilizálás). A parkolóérzékelők, ködlámpák vagy a Multiplex funkció támogatásának kikapcsolását a kiválasztott univerzális készleteink támogatják. Az univerzális elektromos csatlakozók nincsenek aktiválva (nem kódolva) a járművön.
Mi a helyzet a garanciával, ha új járműre szerelik be?
Az általunk szállított elektromos csatlakozók az európai irányelv szerint homologizáltak, és gyártóik rendelkeznek az autóiparban az elsődleges gyártás beszállítóinak legmagasabb minőségi tanúsítványaival. Ezért a beszerelési útmutató és a jármű kezelési útmutatójában szereplő utasításoknak megfelelő szakszerű beszerelés esetén a jármű törvényes jótállása nem korlátozható. Új járműveknél mindig a szabványos elektromos csatlakozók használatát javasoljuk..
A mai autók összetettsége és a modellcsaládok sokfélesége miatt javasoljuk, hogy forduljon a szerelőszolgálathoz vagy a márkakereskedőhöz a kiválasztáshoz szükséges segítségért.
Az elektromos aljzat egyes csapjainak csatlakoztatása:
Az első 7(8) érintkező bekötése a 7 és 13 tűs aljzatoknál azonos.
Az elektromos csatlakozások alapvető magyarázatai:
- CheckControl: Ez egy olyan rendszer, amely az autó lámpáinak működését ellenőrzi, a legtöbb modern jármű már fel van szerelve vele. A visszajelző izzó kicsavarásával megtudhatja, hogy autója fel van-e szerelve ezzel a rendszerrel. A meghibásodott "kipukkadt" izzó ekkor vizuálisan vagy akusztikusan jelzi a műszerfalon.
- CAN BUS: Ez a jármű adatbusza, amely a jármű perifériái közötti kommunikációra szolgál. A legtöbb modern jármű már fel van szerelve ezzel a busszal. Kivételt képez néhány japán autógyártó. Az így felszerelt gépkocsik mindig rendelkeznek vezérlőfunkciókkal.
- Kódolás / aktiválás: egyes járműveket az elektromos csatlakozás felszerelése után a megfelelő működéshez a vonóhoroggal való működéshez kell igazítani. A vezérlőegységek kódolását speciális diagnosztika segítségével közvetlenül a radotini telephelyünkön vagy a hivatalos szervizközpontokban végezzük. A kódolás vagy közvetlenül szükséges a helyes működéshez, vagy opcionális a kényelmi funkciók eléréséhez (pl. ACC, TSC, PDC kikapcsolás...). Ez az információ a termékleírásban található.
- Tüskék száma (7/13): más néven a csapok száma, azt jelzi, hogy az elektromos aljzat (a járművön lévő rész) hány csapot tartalmaz. 7 tűs dugasz (a kocsin lévő rész) általában a fék nélküli kocsikon van 750 kg-ig, 13 tűs dugasz a fékes kocsikon és a legtöbb kerékpárszállító kocsin.
A 13 tűs aljzat a 7 tűs aljzaton kívül tartalmaz egy vezetéket a tolatólámpához, (opcionálisan) egy vezetéket az állandó pluszhoz (+30), vagy (opcionálisan) egy töltővezetéket a kapcsolt pluszhoz (+15). A 7 tűs -> 13 tűs redukció alkalmazásával a 13 tűs aljzat előnyei nem használhatók ki. - Ködlámpa: Eltérő rendelkezés hiányában a bevett gyakorlat szerint csak a vontatott kocsin lévő ködlámpa világít, ha a kocsi be van dugva, és a hátsó ködlámpa világít. Ez azért van, hogy a vontatott pótkocsi ködlámpájának visszaverődése ne vakítsa Önt a visszapillantó tükrökben.
- Állandó plusz (+30): ez egy vezeték, amely opcionálisan megtalálható a 13 tűs elektromos csatlakozásokban. Szerepe az, hogy a lakókocsiban lévő egyes készülékek (pl. világítás) állandó áramellátását biztosítsa. A tápegység nem befolyásolja a gyújtáskulcsot. Ha az elektromos csatlakozás lehetővé teszi, állandó plusz (+30) is vásárolható.
- Kapcsolható plusz (+15): ez egy vezeték, amely opcionálisan megtalálható a 13 tűs elektromos csatlakozókban. Feladata az akkumulátorok töltésének biztosítása a lakóautóban. Az áramellátás a gyújtáskulcs elfordításával kapcsolható be. Ha az elektromos csatlakozás lehetővé teszi, vásárolható egy kapcsolható plusz (+15).
- LED: Egyes elektromos csatlakozások (a telepítési útmutatóban vagy a leírásban megadottak szerint) nem alkalmasak LED-es lámpákkal ellátott pótkocsik vagy kerékpártartók használatára. A hagyományos izzókkal szerelt pótkocsik terhelése általában nagyobb, és a modulok, különösen a régebbi tápcsatlakozók nem képesek kezelni a LED-izzók kisebb teljesítményfelvételét. Ha a tápcsatlakozás lehetővé teszi, a LED-es lámpákkal való kompatibilitás az eredeti modul új modulra cserélésével biztosítható.
- Előkészítés: a termékleírásban vagy a megjegyzésben előfordulhat, hogy "előkészítéssel rendelkező autókhoz" vagy fordítva, "előkészítés nélküli autókhoz" szerepel. Ez az információ azt jelzi, hogy az elektromos csatlakozót az autó felszereltségét figyelembe véve tervezték-e, és hogy az autó elő van-e készítve az elektromos csatlakozó beszereléséhez. Az előkészítéssel rendelkező autók már rendelkeznek egy csatlakozóval vagy biztosítékdobozzal a csomagtartó jobb hátsó részében, a kárpit alatt, ami csökkenti a beszerelési időt.